Jak usprawnić pracę w domu?

Obecne czasy sprawiły, że praca zdalna staje się wręcz standardem. Dla jednych to okazja do odrobiny wolności i swobody w działaniu. Dla innych jest, to ogromne wyzwanie i nauka samodyscypliny. Ciężko bowiem jest ustalić granicę między domem a pracą. Jak dobrze zorganizować pracę w domu? Czego unikać? A co doskonale pomoże przy pracy zdalnej?

Praca a dom. Nie przekraczaj granic!

Nie można tu przekroczyć zanadto ani jednej, a ani drugiej granicy. Praca to praca, a dom to dom. I choć żona czy mąż błagalnym wzrokiem proszą kolejny raz o jakąś pomoc, to muszą zrozumieć, że od tej do tej godziny jesteśmy w pracy. Jeśli chodzi o służbowe obowiązki, to i tu nie można przesadzić. Mamy swoje godziny pracy, a czas po nich jest naszym prywatnym, za który nikt nam nie zapłaci (chyba że mamy inną umowę z szefem). Dlatego odbieranie telefonów po godzinach pracy, ciągłe przesiadywanie przy komputerze nawet w późnych godzinach nocnych… Nie! Zdecydowanie nie.

Wydziel swoją strefę pracy

Jeśli masz możliwość wydzielenia osobnego pomieszczenia, w którym będziesz wykonywać pracę, to naprawdę warto się na to zdecydować. Twoje domowe biuro powinno znaleźć się w zamkniętej przestrzeni. Rodzina powinna wiedzieć, że od tej do tej godziny nie powinna ci przeszkadzać. Jeśli jednak nie ma takiej możliwości, to wybierz jak najwygodniejsze miejsce, w którym będziesz mieć jak najwięcej spokoju. Niech będzie to np. biurko postawione w sypialni, do której reszta domowników rzadko zagląda. Nigdy nie wybieraj miejsca, w którym toczy się życie pozostałych domowników. Kuchnia czy główny salon na pewno się nie sprawdzą. A jeśli nie umiesz się skupić, to może na czas pracy warto udać się do domu rodziców, którzy mają jakiś wolny pokój?

Organizacja to podstawa!

Nie tylko organizacja czasu ma znaczenie. W biurze mamy wiele miejsca przeznaczonego na przechowywanie dokumentów jak niezawodne szafy kartotekowe. Tu żadna dokumentacja nie ma prawa zginąć. Wszystko ma swoje miejsce, jest odpowiednio zabezpieczone. Szuflady w takich szafach są odpowiednio przystosowane do przechowywania akt, teczek, kopert, dokumentacji. A co zrobić w domu? Niestety na tego typu szafy i związany z nimi komfort nie można sobie pozwolić, choćby ze względu na miejsce. Tu trzeba wykorzystać jak najlepiej domowe półki, komody, segregatory i najróżniejsze pojemniki, w których będziemy przechowywać wszystkie niezbędne artykuły i dokumenty. Trzeba jak najlepiej i sprawniej zaadoptować dostępną przestrzeń. Nigdy nie rozmieszczaj dokumentów po całym domu, bo to nie tylko wprowadza chaos w pracy (musisz mieć wszystko pod ręką), ale taki dokument też może zginąć lub zostać przez przypadek zniszczony przez innego domownika (np. dziecko).

Słuchawki, to naprawdę dobre rozwiązanie

Jeżeli twój dom jest pełnym życia miejscem, gdzie nie brakuje dzieci, zwierząt i innych rozpraszających hałasów, to warto korzystać ze słuchawek. Dzięki temu wygłuszysz otoczenie na tyle, że nie powinno to wpływać na utratę twojej koncentracji i dalej będziesz mógł swobodnie pracować. Do tego twoi klienci czy współpracownicy także będą cię lepiej słyszeć.

Pamiętaj o przerwach w pracy

Czasem praca potrafi pochłonąć do reszty, zwłaszcza w domu. Jesteśmy u siebie, czujemy się dobrze, nie mamy nad głową szefa i tak pracujemy kolejną godzinę, dwie bez przerwy. To błąd! Przerwy są konieczne. Mają one ogromne znaczenie dla wydajności organizmu. Dzięki nim regularnie naładujesz swoje baterie, zwiększysz dopływ dopaminy i będziesz bardziej efektywny, a o to właśnie chodzi. Przerwa powinna trwać około 10-20 minut i być robiona co około 90-120 minut wykonywanej czynności.

Nie zapomnij też o tym, by:

  • nie wracać po pracy do pracy,
  • przestrzegać wyznaczonych granic,
  • nie zapominać o regularnym odżywianiu, 
  • nie zapomnij o odpoczynku po pracy,
  • wysypiaj się,
  • pamiętaj, że to nie biuro czy firma i bądź świadomym rozpraszaczy jakie są w domu.

 

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz