Nie tylko dla dużych, czyli jak mała kawiarnia może się wyróżnić na tle innych?

Otwierając lokal gastronomiczny, najczęściej musisz liczyć się z dużą konkurencją. Duzi przedsiębiorcy mają o wiele łatwiej – mogą więcej wydać na reklamę czy obniżyć początkowo ceny, aby zachęcić klientów i przyzwyczaić ich do siebie. Ale nie brakuje również amatorów małych, kameralnych kawiarenek. Właściciele takiego lokalu muszą się zastanowić, w jaki sposób odróżnić swoją kafejkę od pozostałych, znajdujących się w najbliższej okolicy. Poniżej kilka przydatnych porad.

Spójna koncepcja – wystrój, menu, atmosfera

Bywalcy małych kawiarenek nie przepadają za chaosem – tego mają pod dostatkiem w sieciówkach. Zadbaj więc o to, aby poszczególne elementy w twoim lokalu pasowały do siebie. Mowa nie tylko o meblach, ale o wszystkich bodźcach, z jakimi zetkną się klienci. Już na samym początku warto postarać się o wytworzenie unikatowej atmosfery, dla której goście będą przychodzić właśnie do ciebie.

Na flow lokalu gastronomicznego składają się zarówno dania i napoje z karty, jak i wystrój, puszczana muzyka czy odpowiednio dobrane oświetlenie. Stworzenie kafejki, do której po prostu chce się przychodzić, można więc zacząć od przemyślenia, czego ty sam szukałbyś w takim lokalu.

Logowana ceramika – tani sposób na zdobycie prestiżu

Mała kawiarenka powinna dbać o najdrobniejsze detale, aby zdobyć uznanie specyficznej grupy klientów – tych, którzy nie przychodzą tylko wypić kawę, ale także pobyć w przyjemnym otoczeniu. Co ciekawe, wypracowanie statusu wyjątkowego lokalu może się opierać na detalach – np. na logowanej ceramice.

Podawaj kawę, herbatę i inne napoje w starannie wybranych filiżankach, na których umieścisz swoje logo, ciekawą grafikę, albo po prostu optymistyczny, motywujący napis. Klienci od razu poczują się docenieni a twój portfel nie ucierpi – przecież filiżanki i tak musisz kupić. Sprawdź możliwości zdobienia na https://ceramika-reklamowa.com.pl/k/filizanki-reklamowe/.

Wystrój i organizacja przestrzeni – dopasowane do stylu lokalu

Jeśli twój lokal jest niewielki, wymaga tym staranniejszego rozplanowania. Z jednej strony nie możesz pozwolić sobie na marnowanie miejsca, z drugiej – nie warto także stawiać stolików za blisko, klienci muszą przecież czuć się swobodnie.

Dobrym rozwiązaniem może się okazać zastosowanie przepierzeń do rozdzielenia przestrzeni czy zawieszenie na ścianach dużych luster, optycznie powiększających lokal. Zrezygnuj także z obszernych foteli na rzeczy wygodnych ale mniejszych siedzisk.

Co istotne, całość powinna się zgrywać. W razie potrzeby lepiej jednorazowo zapłacić za poradę dekoratora wnętrz, niż kupić meble zupełnie do siebie nie pasujące. 

Światła, muzyka, zapachy – jak stworzyć niepowtarzalny klimat?

Za klimat lokalu odpowiadają nie tylko potrawy i meble, ale także pozostałe wrażenia zmysłowe. To one wytwarzają atmosferę. Czasami klient nawet nie do końca potrafi wskazać, dlaczego jeden lokal lubi a drugiego nie.

Ogromne znaczenie ma odpowiednie oświetlenie. Nie powinno być ono zbyt intensywne – przecież do kawiarni przychodzi się głównie odpocząć. Nie mniejszą rolę ogrywa odpowiednio skomponowana playlista, oddająca ducha kafejki. Muzyka nie może być za głośna – pozwól gościom cieszyć się rozmowom.

Pamiętaj również o zapachu. Na rynku istnieją już perfumy do wnętrz, pomagające w budowaniu pożądanego efektu. Na pewno w tej gamie nie może zabraknąć zapachu świeżo zmielonej kawy i słodkiej nuty domowych wypieków.

Eventy, spotkania, koncerty – daj klientom coś więcej

Współczesny konsument lubi być rozpieszczany. Daj swoim gościom coś więcej, aby tym chętniej odwiedzali twój lokal. Świetnym pomysłem jest nawiązanie kontaktu z lokalnymi artystami i prezentowanie ich prac – np. w formie wernisaży czy wieczorków poetyckich. Nic nie tworzy klimatu tak dobrze, jak muzyka na żywo – zastanów się, czy nie warto w twoim lokalu organizować cyklicznych koncertów. Możesz również zapraszać ciekawych ludzi, opowiadających o swoich przygodach i doświadczeniach – pomysłów jest naprawdę wiele!

Pamiętaj także o osobach pracujących zdalnie, które chcą wyrwać się z domu i napić dobrej kawy, nie przerywając pracy. Zapewnij im dostęp do prądu, udostępnij hasło do wi-fi.

W przypadku kawiarni wielkość akurat nie zawsze jest zaletą. Część konsumentów wybierze duże, sieciowe lokale z identycznym menu w każdym mieście, ale mnóstwo jest również osób, które wolą usiąść za jednym z kilku stolików i chłonąć unikatowy klimat lokalu. Spróbuj dotrzeć właśnie do nich, a może się okazać, że to właśnie niewielki rozmiar biznesu jest jego największą siłą.

*artykuł sponsorowany

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz