Liga Legend

W październiku-listopadzie 2017 roku w Chinach odbyły się Mistrzostwa Świata League of Legends (LoL). W meczu finałowym spotkały się południowokoreańskie drużyny Samsung Galaxy i SK Telecom T1. Zwycięzcą został zespół Samsung Galaxy i otrzymał za zwycięstwo ponad 1,7 miliona dolarów – to jedna z największych nagród w historii eSportu. Ale mistrzostwo zostało zapamiętane przez inne ważne wydarzenie.

Półfinał pomiędzy południowokoreańską drużyną SK Telecom T1 a chińską drużyną Royal Never Give Up w szczytowym momencie oglądało rekordowe 106 milionów ludzi dla e-sportu. Dla porównania, ostatni mecz finałów NBA 2017 w Stanach Zjednoczonych obejrzało 24,5 mln widzów, a Super Bowl nieco ponad 111 mln.

Ten turniej po raz kolejny pokazał, że gry online stają się ważnym kierunkiem sportowym. Nie ostatnią rolę w tym rozwoju odgrywają same League of Legends oraz Transfery LOL  – jedna z najpopularniejszych gier online na świecie, w którą codziennie grają miliony graczy, a transmisje z rozgrywek gromadzą widownię porównywalną z wiodących imprez sportowych.

Co to jest League of Legends?

League of Legends to internetowa gra z gatunku MOBA (Multiplayer Online Battle Arena – dosłownie „multiplayer online battle arena”). Jest to bitwa pomiędzy dwiema drużynami po 5 graczy każda. Ich celem jest wspólna zabawa w celu zniszczenia głównego budynku rywalizującego „nexusa”, którego bronią sami gracze oraz formacje obronne.

Prace nad grą rozpoczęły się w 2005 roku. Przyjaciele z uniwersytetu, Brandon Beck i Mark Merrill, połączyli siły ze współtwórcą niestandardowej mapy DotA Warcraft III: The Frozen Throne DotA, Steve’em Fickiem, oraz administratorem wsparcia Steve’em Mesconem. Jak później powiedział Merrill, DotA odniosła taki sukces, że zasługiwała na oddzielną grę. Taki był cel zespołu.

Ta czwórka założyła Riot Games w 2006 roku i wydała pełną wersję League of Legends w październiku 2009 roku. Gra szybko zyskała popularność. Już w 2011 roku Riot Games ogłosiło, że dotarło do 32,5 miliona graczy, z których jedna trzecia grała co miesiąc.

Początkowo wydany w Ameryce Północnej, League of Legends aktywnie rozszerza się na inne regiony – Europę, Azję, Australię. W 2012 roku gra  została uznana  za najpopularniejszą grę na PC pod względem czasu spędzonego w niej. W ciągu roku gracze League of Legends spędzili w grze łącznie około 1,2 miliarda godzin. W tym czasie gra dwukrotnie wyprzedzała najbliższego prześladowcę, World of Warcraft, który szczycił się liczbą nieco ponad 600 milionów godzin.

Pomimo aktywnego rozwoju branży i pojawiania się coraz większej liczby konkurentów, League of Legends pozostaje jedną z najpopularniejszych gier na świecie. W 2016 roku Riot  Games ogłosiło o przekroczeniu granicy 100 milionów graczy miesięcznie. Wtedy najbliższy konkurent w gatunku, Dota 2, miał 13 milionów ludzi. Publiczność wszystkich gier Activision – od Call of Duty po Destiny – liczyła łącznie około 55 milionów aktywnych graczy miesięcznie.

I dlaczego League of Legends stało się tak popularne?

Jednym z powodów jest to, że League of Legends jest grą darmową. Oficjalną wersję gry można pobrać z serwisu, natomiast wydawnictwo zarabia na mikrotransakcjach w samej grze. Ten model nazywa się free-to-play. Teraz jest to bardzo powszechne, ale w momencie premiery League of Legends była to innowacja. Ten model pozwolił grze przewyższyć wyniki i ostatecznie pozostawić niektórych konkurentów w tyle.

Kolejnym powodem jest wydanie gry we właściwym czasie. Twórcy League of Legends zainspirowali się DotA, zmodyfikowaną mapą mapy bardzo popularnej wówczas gry Warcraft III: The Frozen Throne. Ale DotA w tym czasie miała wiele problemów: była ograniczona możliwościami Warcrafta III, nie miała własnego systemu tworzenia meczów i radzenia sobie z graczami pozbawionymi skrupułów. League of Legends było oddzielną grą, a jej twórcy mogli zaimplementować wszystkie te funkcje.

Dlaczego tak wiele osób ogląda transmisje League of Legends?

Wraz z rozwojem League of Legends, e-sport, zawody profesjonalnych graczy w grach online, aktywnie zyskiwały na popularności. LoL z czasem podchwycił ten trend i stał się jedną z najpopularniejszych gier wśród e-sportowców. Analitycy wskazują, że ten rynek jest bardzo obiecujący. Według  prognoz do 2024 roku będzie szacowany na 1,5 miliarda dolarów .

Założyciele Riot Games początkowo nie planowali rozwoju kierunku e-sportowego. Rozumieli jednak, że ludzie będą zainteresowani tym, jak profesjonalni gracze będą grać w ich ulubioną grę. Tak więc w 2011 roku firma zorganizowała swój pierwszy turniej na festiwalu DreamHack, który zgromadził ponad półtora miliona widzów.

Co więcej, e-sportowy kierunek League of Legends rozwijał się bardzo szybko. Już w następnym roku Riot Games zorganizowało osobny turniej, którego zwycięzca otrzymał 1 milion dolarów. Od tego czasu firma corocznie organizuje Mistrzostwa Świata League of Legends, a także dużą liczbę turniejów regionalnych.

Od 2016 roku Riot Games zorganizowało ponad 1700 konkursów, w których wzięło udział 4083 graczy, a łączna pula nagród wyniosła prawie 30 milionów dolarów. LoL plasuje się wśród najpopularniejszych gier online według tych wskaźników.

Ponieważ e-sport aktywnie się rozwija i przyciąga ogromne inwestycje, sami gracze e-sportu stają się coraz bogatsi. Profesjonalni gracze League of Legends odnoszący największe sukcesy zarabiają setki tysięcy dolarów. Dla przykładu, dochody trzykrotnego mistrza świata w LoL-u Lee Sang-hyuka, znanego pod pseudonimem Faker, według różnych źródeł  mogą sięgać  4,6 miliona dolarów rocznie, wliczając w to wynagrodzenie, kontrakty reklamowe i opłaty turniejowe.

*artykuł sponsorowany

 

Print Friendly, PDF & Email

Dodaj komentarz