​Jak technologia zmienia oblicze współczesnej gastronomii?​

gastronomiaŹródło: pexels.com

Branża HoReCa zmienia się wyjątkowo dynamicznie. Dlaczego? Bo musi! Bez stałego rozwoju nie sposób sprostać rosnącym i zmiennym oczekiwaniom klientów – a te mogą naprawdę zaskoczyć. W jednym sezonie modne są restauracje wzorowane na góralskich chatkach oferujące dania z tradycyjnych receptur a już za rok lokal musi się przebranżowić, dorzucając do menu dania wegańskie, bezglutenowe, keto a nawet kuchnię azjatycką, przy okazji dostosowując wystrój. Prawdziwa rewolucja zachodzi jednak na zapleczu i ma charakter technologiczny. Choć klient nie zawsze ją widzi, to innowacje mają niebanalny wpływ na jego doświadczenia. Oto 4 zmiany technologiczne, które kształtują oblicze współczesnej gastronomii.

Cyfryzacja spotyka ekologię

Zagadnienia ekologiczne są coraz ważniejsze dla społeczeństwa jako całości. Mało komu trzeba dziś tłumaczyć sens segregowania odpadów a konsumenci są wrażliwi na prawa zwierząt oraz na oszczędzanie energii czy skracanie śladu węglowego. Okazuje się, że cyfryzacja nie tylko wpisuje się w ten paradygmat, ale dodatkowo może być wyjątkowo użyteczna.

Wiele restauracji zamienia tradycyjne papierowe menu na kody QR. Propozycje dań wyskakują na ekranie tableta czy smartfona. Nie musisz wówczas martwić się o zmiany w menu i głowić się nad tym, czy wydrukować kilkadziesiąt obszernych kart od zera czy może dodać mało estetyczne, zalaminowane wkładki – na swojej stronie modyfikacje wprowadzić w kilka minut.

Restauracja online

Współczesny użytkownik nie zawsze ma czas na wypad do restauracji, ale jednocześnie chce cieszyć się pysznym posiłkiem, którego nie musi gotować. Stąd też widoczny już od kilku lat dynamiczny rozwój aplikacji mobilnych oraz innych systemów wirtualnych ułatwiających zamawianie posiłków czy rezerwowanie stolików.

Najlepsi idą dalej niż tylko dodanie swojej oferty na którąś z wiodących platform. Nowoczesne systemy dla gastronomii pozwalają komponować posiłek (usuwając z niego m.in. alergeny czy nielubiane składniki), płacić online i śledzić dostawę. Dla restauratorów to szansa na dotarcie do nowych klientów, zwiększenie sprzedaży i automatyzację przyjmowania zamówień bez udziału personelu.

 

Roboty w kuchni i na sali

Obecnie takie automaty stanowią raczej atrakcję dla gości niż realne wsparcie dla personelu. Klienci ustawiają się w kolejkach do lokali, w których zamówienia przyjmuje i rozwozi sympatyczny robocik. Prawda jest jednak taka, że prace nad większą automatyzacją procesów kuchennych trwają nieustannie.

Już dziś są kuchnie obsługiwane przez roboty. Wykonują one przeważnie proste i powtarzalne zadania: smażą frytki, przygotowują burgery, mieszają koktajle. Na pewno nie zastąpią one prawdziwych szefów kuchni, ale prawdopodobnie to właśnie jest przyszłość lokali typu fast-food czy dark kitchen, gdzie automatyzacja pomaga utrzymać stałą jakość potraw (sama jakość pozostaje kwestią gustu), skraca czas oczekiwania i zmniejsza zależność od ludzkiego personelu, szczególnie w czasie niedoborów kadrowych.

Sztuczna inteligencja w restauracji

Kolejną technologią, która jeszcze do niedawna była domeną twórców sci-fi a dziś towarzyszy nam na co dzień, jest sztuczna inteligencja. Oczywiście znajduje ona zastosowanie również w branży HoReCa – o ile wiemy, jak dobrze podejść do tego złożonego zagadnienia. Pomocy specjalistów znających się na modernizacjach restauracji szukaj tutaj: https://horeca-design.pl.

AI może służyć przede wszystkim do analizowania dużej ilości danych i wyciągania z nich wniosków, które mogą zoptymalizować koszty działania restauracji i usprawnić jej funkcjonowanie. Sztuczna inteligencja może np. przyglądać się trendom w zamówieniach i w ten sposób dogłębnie analizować zachowania klientów. Pomoże to optymalizować zapasy i tworzyć trafne prognozy sprzedaży, zwłaszcza jeśli popularność dań zależy od sezonu czy od pory dnia albo od lokalizacji konkretnej restauracji z sieci. Nowoczesne oprogramowanie do zarządzania magazynami pozwala śledzić zużycie składników, planować zakupy i minimalizować straty. Systemy mogą przypominać o kończącym się terminie ważności, podpowiadać optymalne porcje lub sugerować zmiany w menu, by ograniczyć marnowanie żywności.

 

Czy da się przewidzieć trendy w HoReCa? I tak i nie – w pewnym zakresie prognozy specjalistów na pewno są trafne, bazują bowiem na ogólnych tendencjach społecznych. Inne zachowania konsumenckie, zwłaszcza te wynikające z chwilowej mody, są natomiast dla restauratorów kompletnym zaskoczeniem (jak np. aktualna popularność wszystkiego z dopiskiem „dubajskie”). Pozostaje zatem śledzić trendy ale nie dać się zwariować (możesz więc darować sobie dubajskiego schabowego).

/Artykuł sponsorowany/

Dodaj komentarz