Dlaczego warto suplementować witaminę D3

Witamina D jest niedocenianą witaminą, która stanowi podstawę naszego zdrowia i odporności. Dbając o jej właściwy poziom możemy zapobiec wielu chorobom i utrzymać zdrowie na wysokim poziomie.

Obecnie duża część populacji narodu polskiego cierpi na głęboki niedobór witaminy D. Często nie zdajemy sobie sprawy z przyczyn, które maja bezpośredni wpływ na powstawanie niedoborów witaminy D w naszym organizmie. Położenie Polski na globie sprawia, że natężenie promieni słonecznych docierających do naszego ciała nie jest tak silna jak w krajach położonych w pobliżu równika. Także ilość dni słonecznych jest zbyt mała, aby można było wykorzystać i tak już ograniczony potencjał działającego na nas słońca.

Czym jest witamina D

Witamina D3 (cholekalcyferol) jest tak naprawdę hormonem. Odgrywa ogromną rolę w dbaniu o zdrowy układ kostny i o zęby.  Wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu. Witamina D jest jedną z czterech witamin (A, D, E i K), które są rozpuszczalne w tłuszczach. Dlatego podczas suplementacji witaminy D3 musimy pamiętać, by spożywać ją razem z tłuszczami, aby została przyswojona przez nasz organizm. Witamina D jest odpowiedzialna za utrzymanie prawidłowego stężenia wapnia we krwi. On zaś bierze udział w procesie przewodzenia impulsu nerwowego i skurczu mięśni.

Dbając o właściwy poziom witaminy D oddalimy od siebie widmo nowotworów. Witamina D bierze udział w powstawaniu nowych komórek i tym samym hamuje rozprzestrzenianie się komórek nowotworowych, a nawet powoduje ich śmierć. Suplementacja witaminy D3 uchroni nas przed depresją, na którą jesteśmy szczególnie narażeni w okresie jesienno-zimowym, gdy dni są coraz bardziej ponure, a słońca mamy jak na lekarstwo. Kolejna podobna funkcja witaminy D, to ochrona przed obniżonym nastrojem, czy otępieniem.

Gdzie występuje witamina D

Witamina D jest jedną z niewielu witamin, którą znaleźć możemy nie tylko w pożywieniu. Witamina D wytwarzana na powierzchni skóry pod wpływem promieni słonecznych. W pożywieniu witamina D występuje w wątrobie, produktach mlecznych, tłuszczach zwierzęcych i roślinnych. Niestety w naszej strefie klimatycznej nie mamy możliwości uzyskania właściwego poziomu ani z pożywienia ani z ekspozycji na promienie słoneczne. Dlatego chcąc skorzystać z dobroczynnych właściwości witaminy D jesteśmy zmuszeni dodatkowo spożywać ją przez cały rok. Już trzytygodniowa przerwa w suplementacji witaminy D powoduje powrót do poziomu pierwotnego.

Jak wzmocnić odporność

Witamina D3 na odpowiednio wysokim poziomie odgrywa decydujący wpływ na odporność. Codzienne podawanie już od małego dziecka witaminy D3 podczas posiłku uchroni dziecko nie tylko przed krzywicą, ale zdecydowanie podniesie odporność jego organizmu.

Witamina D3 nie tylko dla dzieci, ale także dla młodzieży, dorosłych i osób w podeszłym wieku

Przyjmowanie witaminy D3 w formie czystych suplementów (bez niepotrzebnych dodatków) w kapsułkach lub proszku wzmocni odporność każdego z nas. Dbając o odporność należy także pamiętać o Witaminie C, najlepiej naturalnej, w proszku i pozyskiwanej z owoców dzikiej róży, która rośnie w naszej strefie klimatycznej. Taką formę witamy możemy wykorzystać do sporządzenia pysznej lemoniady, którą uwielbiają nie tylko dzieci. W ten sposób sporządzony smakołyk łączy przyjemność z pożytkiem i ustrzeże nas przed wieloma chorobami.

Odporność to nie tylko witamina D i C, ale także mikro i makro-elementy, tak jak cyn, selen, które pełnią ważną rolę w naszym organizmie.

Objawy niedoboru witaminy D

Niedobór tej witaminy jest powszechny u osób z chorobą Gravesa Basedowa. Uzupełnienie witaminy D może znacząco zmniejszyć objawy tej choroby. Zbyt niski poziom tej witaminy powiązany jest z czasem trwania, wielkością tarczycy i poziomem przeciwciał w chorobie Hashimoto.

Warto wiedzieć, że niedobór witaminy D często występuje u osób chorych na łuszczycę, a jej niski poziom będzie powodował mutację komórek podczas ich powstawania. Przyjmuje się, że jednocyfrowy wynik badania laboratoryjnego 25(OH)D to środowisko nowotworowe, które po wielu latach może doprowadzić do powstania nowotworu.

Niski poziom witaminy D3 u kobiet w ciąży zwiększa ryzyko wystąpienia stanów przedrzucawkowego. Wpływa on także na wystąpienie cukrzycy u kobiet ciężarnych i na zakażenia w trakcie ciąży. W przypadku niedoboru witaminy D u kobiet ciężarnych, konsekwencje ponosi również rozwijające się w niej dziecko. Niedobór tej witaminy u nienarodzonego dziecka może doprowadzić do wad rozwojowych, osłabienia układu odpornościowego, układu nerwowego jak również uszczerbków w rozwoju kości. Dzieci przyjmujące codziennie witaminę D3 i które również spożywają słodkości nie wiedzą, co to ból zęba i próchnica. Także i te osoby, które wchodzą już w dorosłość i systematycznie spożywały witaminę D3 przez cały okres swojego życia cieszą się wciąż silnym układem kostnym i zdrowymi zębami. Na pytanie zadane osobie mieszkającej już od wielu lat po drugiej stronie ziemi – w Kanadzie, czy wie, że codziennie należy suplementować witaminę D3, odpowiedział, że tu każdy o tym wie i przyjmuje. Skąd więc tak niski poziom wiedzy w naszym narodzie?

U dzieci niski poziom witaminy D3 będzie powodował krzywicę, a u osób starszych dyskomfort i przygnębienie charakterystyczne dla okresu jesienno-zimowego.

Jest jeszcze wiele innych stanów chorobowych związanych z niedoborem witaminy D3. Są  to między innymi toczeń, cukrzyca typu II, czy choroba Leśniowskiego Crohna. Inne czynniki mające wpływ na niedobór witaminy D, to karnacja skóry, grubość tkanki tłuszczowej, zanieczyszczenie powietrza, ubiór oraz stosowanie kremów z filtrami UV.

Elementem mającym bezpośredni wpływ na powstawanie niedoborów witaminy D jest pora ekspozycji na światło słoneczne. W naszej świadomości tkwi przekonanie, aby unikać wychodzenia na dwór w godzinach południowych, gdy słońce najbardziej daje o sobie znać. Okazuje się jednak, że najbardziej wartościowe promieniowanie występuje pomiędzy godziną 11 a 13, kiedy większość z nas jest w pracy w zamkniętych budynkach.

Poziom witaminy D możemy zbadać w laboratorium. Normy właściwego poziomu witaminy D dla organizmu człowieka w różnych krajach znacząco różnią się. W Polsce przyjmuje się jako właściwy poziom 50-100 ng/ml.

Zadbajmy zatem w tak prosty sposób, jakim jest suplementacja witaminy D3, o nasze zdrowie. Jest przecież ono tak cennym darem, którego nie doceniamy. Zaczynamy dopiero szukać pomocy, gdy coś nam już dolega. Pamiętajmy, że profilaktyka jest najtańszą i najlepszą formą ochrony naszego zdrowia. Niektórzy z nas bardziej dbają o samochód niż o samego siebie. A czy to właściwe podejście? Zaawansowane stadium choroby możemy przecież porównać do częściowo spalonego domu. Może okazać się, że już w żaden sposób nie będziemy mogli jego odbudować. Zaczynającą się chorobę można z kolei porównać do małego pożaru, który, gdy szybko zareagujemy, możemy łatwo ugasić.

Poprzez codzienne spożywanie witaminy D3 w formie czystych suplementów podczas posiłków zawierających tłuszcz możemy odwrócić zachodzące już w naszym organizmie niekorzystne dla naszego zdrowia procesy lub profilaktycznie – zapobiec powstaniu różnych chorób w przyszłości.

Zapraszam zatem do komentowania i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami na temat tej cudownej witaminy. Jeśli będzie zainteresowanie wpływem innych witamin i minerałów na nasze zdrowie zostanie przygotowany kolejny artykuł, który, jak sądzę, przyczyni się do świadomych wyborów i dbania o zdrowie swoje i bliskich, dla których przecież przygotowujecie tak wspaniałe opisywane tu posiłki.

Więcej informacji na temat witaminy D3 na naszej stronie: https://dobre-suplementy.com.pl/kategoria/witamina-d3

 

Print Friendly, PDF & Email

2 comments

Dodaj komentarz

*